הערכת שמאי לדירה – 6 טיפים קצרים שכדאי להכיר לפני שבוחרים שמאי

אפשר לבחור לקנות דירה מבלי שנעזרים בשירותיו של שמאי מקרקעין אבל ברוב המוחלט של עסקאות הנדל"ן קונים ומוכרים כאחד מעדיפים לכלכל את צעדיהם תוך שהם מסתמכים על הערכה שמספק להם שמאי מקרקעין מומחה (וגם: הערכת שמאי היא הכרחית לטובת קבלת הלוואת משכנתא למימון העסקה). אם אתם שוקלים רכישה או מכירה של נכס מקרקעין וכבר הבנתם את היתרונות הגלומים בהצטיידות בהערכת שווי הנכס שעורך עבורכם שמאי מקרקעין מטעמכם (להבדיל מהערכה שמקבלים משמאי מקרקעין שהועסק על ידי הצד שמנגד, על ידי מתווך נדל"ן או כל גורם אחר) ריכזו עבורכם שישה טיפים שבכוחם לסייע לכם לבחור את השמאי המתאים ביותר עבורכם.

מקצוענות לפני הכול

בבואנו לשכור שירותיו של בעל מקצוע מכל סוג שהוא, כולל שמאי מקרקעין, אנו נדרשים לבחור מתוך היצע של בעלי מקצוע הפועלים בשוק ומציעים שירותיהם במחיר כזה או אחר. לעלות השירות השפעה על בחירתנו אולם מובן שעניין התשלום הוא רק אחד מן השיקולים שכדאי לקחת בחשבון. הערכת שמאי לדירה יש לקבל רק משמאי מומחה שניתן לסמוך על כך שיבצע מלאכתו נאמנה. שמאות מקרקעין היא מקצוע שכדי לעסוק בו בהצלחה יש לרכוש ידע רב וניסיון, אל תבחרו בשמאי שאתם לא בטוחים ברמת המקצוענות שלו אפילו אם מדובר באדם מקסים שברור לכם שכוונותיו טהורות.

שפה משותפת
בני האדם מטבעם שהם יצורים חברותיים אולם יש פערים גדולים ביננו בכל הקשור לכישורי האינטראקציה שלנו. אין סיבה להעדיף שמאית "נחמדה" על פני אדון רציני, מחויט וחמור סבר אולם אבל יש סיבה טובה לבחור בשמאית אם אתם מרגישים שעם השמאי המחויט קשה לכם יותר לתקשר. שפה משותפת, תקשורת פשוטה, נעימה ונוחה, היא הכרחית אם אתם רוצים לקבל דו"ח שמאות שהוא לא רק מדויק ומקצועי אלא גם ערוך באופן המעניק מענה מושלם לצרכיכם.

לכל עסקת נדל"ן מאפיינים ייחודיים
לעיתים נדמה שאין שום צורך בהערכת שמאי לדירה היות ומדובר בעסקה שדומות לה נחתמות באופן תדיר באותו אזור ואולי אפילו באותו בניין. חשוב להבין שעסקאות נדל"ן יכולות להיות דומות מאוד זו לזו אולם אין אף מקרה הזהה לחלוטין לחברו. שמאי מקרקעין מקצועי, כזה שתחום מומחיותו הוא נכסים מן הסוג הרלוונטי לכם, יידע לזהות את המאפיינים הייחודיים לעסקה שלכם ולערוך את דו"ח השמאות בהתאם.

עלות השירות
כאמור, למחיר שהשמאי גובה עבור שירותיו השפעה על מידת הנכונות שלכם לבחור דווקא בו. לא תמיד קיימת קורלציה בין הסכום שמבקש השמאי לקבל בדמות שכר טרחתו לבין איכות הערכת שמאי לדירה שתוכלו לקבל ממנו. התחשבו בסכום שתצטרכו להיפרד ממנו כדי לשכור את שירותי השמאי, אל תהפכו עניין זה למרכזי בבחירתכם אלא רק לאחד השיקולים, וודאו שהמחיר תואם את כישוריו של השמאי, אל תבחרו בשמאי מנוסה שמעריך את עצמו יותר מדי וגם לא בשמאי שמוכן למכור את שירותיו יותר מדי בזול.

אמינות
המרכזית שבתכונות שאתם רוצים למצוא בשמאי מקרקעין היא האמינות. בעניין זה לא תיתכנה שום פשרות, אם יש לכם סיבה לחשוש שהשמאי יתחשב בשיקול זר, מכל סוג שהוא, ולא יבצע מלאכתו כשהאינטרסים שלכם בלבד לנגד עיניו, אל תבחרו בו.

מקצוען, אבל בן אדם

חלק ממלאכת עריכת דו"ח שמאות היא טכנית אבל מחשב לעולם לא יוכל להחליף לחלוטין את השמאי. העדיפו שמאי שברור לכם שהוא מקצוען, אמין ומנוסה, המתמחר שירותיו באופן הוגן ושעמו יש לכם שפה משותפת, אם מצאתם כמה כאלה ואתם צריכים לבחור ביניהם, זכרו שהשמאי הוא אדם, בדיוק כמוכם, הוא אינו חף מטעויות אבל הוא מסוג האנשים העושים תמיד הכי טוב שהם יכולים. 

צור עימנו קשר

נשמח לייעץ לך ולחבר אותך לאחד המומחים שלנו בתחום הנדל״ן