שכר טרחה עורך דין נדל"ן – מה מקובל לשלם וכיצד ניתן להפחית את התשלום?

קשה לבצע עסקת נדל"ן בלי ליווי של עורך דין מנוסה בתחום. החל משלב זיכרון הדברים לרכישת הבית (הסכם מחייב משפטית) ודרך כל נקודות הציון בתהליך הרכישה עד לקבלת מפתח, על פני פרק זמן של כחצי שנה בדרך כלל, עורך דין נדל"ן יסייע לבחון את מצב הנכס, לבחון את הסכם המכר שאתם עומדים לחתום עליו, לברר אודות התנאים והמגבלות, השעבודים והחובות הקיימים על הנכס, ולשמור על לקוחותיו מפני עסקאות בהן רב הנסתר על הגלוי ועסקאות שבפועל יהיו יקרות הרבה יותר ממחיר הנכס המוצהר.

על כן, חשוב לערב עורך דין נדל"ן בתהליך הרכישה של הנכס כבר כשמצאתם נכס שאתם מעוניינים להתקדם ברכישתו, ועוד לפני שהוסכמו פרטי העסקה במלואם.

עבור אותם שירותים שתקבלו תתבקשו לשלם שכר טרחה לעורך דין נדל"ן שתבחרו. והפעם – מהו השיעור המקובל של שכר טרחה עורך דין נדל"ן, מה קורה בפועל בתמחור השירותים של עורכי דין בתחום והאם כדאי להפחית את העלות?

הגובה החוקי והגובה המקובל עבור שכר טרחה עורך דין נדל"ן

על פי הכללים המתפרסמים על ידי לשכת עורכי הדין בישראל, התעריף המינימאלי עבור שכר טרחה של עורך דין נדל"ן בעסקת רכש עומד על 1% מתוך עד 538,000 ₪ הראשונים של מחיר הנכס ועוד 0.75% משאר המחיר שנקבע לנכס.

במילים אחרות, אם תרכשו נכס במחיר של 1,500,000 ₪, שכר הרחה המינימאלי שנקבע על ידי לשכת עורכי הדין יעמוד על כ – 12,500 ₪. מתוך מחיר הנכס, מדובר בכ – 0.08%. זאת, לצד עלויות נוספות כמו עמלת תיווך, עמלות וריביות הלוואות משכנתא, מס רכישה, שמאי מקרקעין, הוצאות עבור תחזוקה תיקונים ואחרים.

בפועל, שכר הטרחה המבוקש על ידי עורכי דין נדל"ן נע בדרך כלל החל מחצי אחוז ועד ל – 2% משווי העסקה, כתלות במספר גורמים, ביניהם:

  • סוג העסקה (למשל: מכירה רגילה, ירושה, גירושין, וכדומה)
  • מורכבות העסקה והליווי המשפטי (למשל במקרים של נכס המועמד לפינוי בינוי, נכסים עם חובות ומשכונים ועוד)
  • עלות הנכס ושווי העסקה הכולל
  • הליכים נוספים שיידרשו (כמו תכנון מס)
  • ועוד

 

שכר טרחה עורך דין נדלן

כיצד ניתן להוזיל עלות עורך דין נדל"ן בעסקת רכישה של נכס והאם זה משתלם?

כאמור, קיימים בשוק מגוון מחירים של עורכי דין עבור ליווי בעסקאות נדל"ן. כעסק פרטי, יוכל כל עורך דין שתבחרו להציע לכם מחירים אטרקטיביים יותר או להוזיל את המחירים שהציע מלכתחילה, על פי שיקוליו.

ביחד עם זאת, חשוב להבין כי הליווי המסור של עורך דין נדל"ן בעסקה כזו, שמחירה בדרך כלל מהגבוהים בעסקאות המבוצעים במהלך החיים, עשוי להתקבל באיכות שונה וברמת מעורבות שונה. המעורבות הגבוהה של עורך הדין, החשיבה על היבטים שונים של העסקה וביצוע כל הבירורים הנדרשים על מנת להבטיח כי לא יהיו הפתעות שירעו את איכות העסקה לאחר החתימה על ההסכם, כמו גם כתיבת הסכם שישמור על שני הצדדים בעסקה מפני הפתעות ונזקים, הם כולם שירותים שחשוב לוודא שאתם מרוצים מאיכותם ומרמת המקצועיות שלהם. הבחירה בעורך דין מקצועי שילווה את העסקה מתחילתה ועד סופה עשויה לחסוך כספים רבים, מורכבות גבוהה והפתעות בלתי צפויות. על כן, ההמלצה היא לאתר עורך דין נדל"ן איכותי ולהעדיף אותו על פני זה שמציע את שירותיו במחיר נמוך יותר.

צור עימנו קשר

נשמח לייעץ לך ולחבר אותך לאחד המומחים שלנו בתחום הנדל״ן